26 juli 2006

Google gaat klanten beter informeren over klikfraude

Google kreeg de afgelopen tijd heel wat kritiek te verduren over mogelijke klikfraude. Naar schatting zou er bij zo'n 14 tot 20 procent van de kliks op online advertenties sprake zijn van klikfraude. Klanten die via Google AdWords adverteren kunnen voortaan niet alleen zien hoe vaak tekstadvertenties zijn aangeklikt, maar ook hoeveel kliks niet zijn meegeteld. Daarbij gaat het in de meeste gevallen om klikfraude. Er zijn ook onschuldige vormen: bijvoorbeeld wanneer een onhandige bezoeker per ongeluk tweemaal op dezelfde advertentie klikt.
Bij klikfraude zijn er twee boosdoeners: enerzijds zijn er websitebeheerders die hun inkomsten kunstmatig willen verhogen en anderzijds zijn er bedrijven die hun concurrenten op onnodige kosten willen jagen.

1 reacties:

Digidorus zei

Beste Gonny,
Dit is geen commentaar op klikfraude, maar een algemene opmerking en een vraag.
Ik ben bezig met het voorbereiden van een workshop over Google voor senioren en maak daarbij dankbaar gebruik van je handige zakboekje en deze weblog. Prima werk!
Maar ik zit met het probleem hoe ik Gmail kan demonstreren, want ik heb geen account. Kun jij er mij één bezorgen en hoe moet ik mij dan bekend maken bij jou?
Bovendien wil ik deze account ook echt gaan gebruiken omdat ik verdrink in spam op mijn pop-mail.
Ik zal ook een berichtje sturen naar je vermoedelijke e-mailadres.
Bedankt alvast.