5 oktober 2006

Yahoo start met mobiele advertenties

Yahoo en Google zijn allebei bezig te onderzoeken of ze hun tekstadvertenties ook mobiel kunnen gebruiken. Yahoo heeft dit inmiddels al operationeel in Japan en is van start gegaan met een pilotproject in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Mensen die op Yahoo Mobile een zoekopdracht uitvoeren krijgen tekstadvertenties in beeld, die afhankelijk zijn van het gebruikte zoekbegrip. In Japan moeten adverteerders voor mobiele tekstadvertenties meer betalen dan voor een vergelijkbare tekstadvertentie op de desktop. Dat komt wellicht omdat mobiele gebruikers meer moeite moeten doen en hogere kosten moeten maken om de zoekactie uit te voeren, waardoor ze bewuster en gemotiveerder op zoek zijn naar informatie. Een voordeel voor adverteerders is dat het scherm van een mobiele telefoon kleiner is, waardoor de advertenties sneller opvallen. Er zijn wel twee uitdagingen: veel bedrijven beschikken niet over een aangepaste mobiele website waar ze de gebruikers naartoe kunnen sturen. En bedrijven zoals Yahoo en Google staan voor de uitdaging om een goede gebruikersinterface te ontwikkelen, waar niet alleen de advertenties maar ook de zoekresultaten zelf goed uit de verf komen. Bovendien is er een grote variatie in mobiele telefoons met verschillende besturingssystemen, schermresoluties en verbindingsmethoden.
Yahoo is onlangs ook gestart met Yahoo! Go, een dienst waarmee je adressen kunt synchroniseren, foto's kunt publiceren, voicememo's kunt opnemen en e-mailnotificaties kunt ontvangen.

0 reacties: